Jo perinteeksi muodostuneella pyhiinvaellusmatkalla Norjassa minä "Hevikalastaja", "Vuorikauris" ja "Summan Shamaani" kohtasimme monia omituisia veden eläviä.
Paikkana Talvik niminen kylä joka sijaitsee 35km Altasta. Mökin ja veneen varasin Arnelta toukokuussa (ihme että oli vapaata). Hyvissä ajoin ennen reissua "Vuorikauris" laittoi panoksen peliin: se joka saa reissun suurimman kalan saa aidon Norjalaisen vodkapullon palkinnoksi. Eli tämä on tarina yhdestä aidosta Norjalaisesta Vodkapullosta.

24.6 Saavuimme aikaisin aamulla Norjan puolelle. Mökin vuokra alkoi vasta klo.15.00 joten matkalla Talvikiin katselimme maisemia, kalapaikkoja ja tietenkin kalastimme Altavuonon kauniilta rannoilta, saaliina pientä Turskaa ja Seitiä.1735143.jpg

Kuvassa "Shamaanin" ensimmäinen Turska ikinä(huomatkaa onnellinen mies). Vihdoin pääsimme Talvikin kylään ja löysimme Arnen pitämän majatalon ja roudasimme kamat tupaan.1735162.jpg

Laiturilla oli paljon porukkaa perkaamassa kaloja, totesimme perkaajat suomalaisiksi. Ei tarvinnut kauaa katsella sitä kalamäärää kun oli pakko päästä kalaan. Laiturilta heittelemällä pientä Turskaa ja Seitä.

25.6 Ensimmäinen päivä veneellä tutkimassa kalapaikkoja. Alkuun kokeilimme Talvikin edustalta välivedestä. Saaliina Seitejä 1.5-3kg 10+ kpl, Turskia 0.5-4.5kg 5kpl.1735186.jpg

Sitten siirryimme pohjakalastuksen pariin, alkuun Keiloja 0.5-3kg 10+ kpl, Merikissoja 0,5-3,5kg 9kpl. Illan pimetessä siirryimme lähemmäs rantaa jolloin oma merikissa ennätys meni uusiksi, 5.5kg.1735169.jpg

Siihen oli hyvä lopettaa kalastus ja mennä suunnittelemaan seuraavaa päivää.

26.6 Huomasimme jo aamulla että vaikea kalastuspäivä tulossa, sillä sataa ja tuulee pirusti. Silti uhmasimme luontoa ja lähdimme merelle, kyllähän se aika keikkumista oli mutta jotain saatiin sinäkin päivänä. Seitejä 1.5-2.5kg 6kpl, Turskia 0.5-5kg (oma turska ennätys uusiksi n.5kg), Keiloja 0.5-1.5kg 7kpl, pari pientä Puna-Ahventa ja pari Merikissaa 1.5 ja 3kg.1735172.jpg

27.6 Välipäivä, Altassa desinfioimassa makean veden kalastusvälineet joka on Finnmarkin läänissä pakollinen toimenpide. Helposti löytyi pyörittyämme päivän kaupungilla ja kysellen jokaiselta vastaantulijalta (kukaan ei oikeasti tuntunut tietävän) kunnes kävimme kysymässä poliiseilta. Sieltähän tietoa tuli kuin apteekin hyllyltä että urheiluliikkeissä hoitavat desinfioinnit ja kalastusluvat.

28.6 Merelle taasen etsimään isompia ja erikoisempia kaloja. Saaliinamme seitejä 0.5-1.5kg 10kpl, Turskia +-0.5kg 10 kpl, Keiloja 0.5-1.5kg 5kpl, pari pientä Puna-Ahventa,Valkoturska n.1kg, Molva n.1kg ja Merikissoja tietenkin 1.5-7kg 5kpl, taas oma Merikissa ennätys uusiksi 7kg (vodkapullon kohtalo sinettiä vaille valmis).1735174.jpg

Summan Shamaani näki reissun ensimmäisen Ruijanpallaksen. Irroittaessaan pientä turskaa tuli kuulemma puoli metriä leveä läpyskä aivan veneen viereen, mutta kääntyi pois nähtyään "Shamaanin" naaman. Illalla otimme parit kaatoryypyt ison Kissan ja nähdyn Pallaksen kunniaksi eli joimme melkein kaikki mukana olleet viinakset ja hauskaa oli.

29.6 Merelle lähtö viivästyi hieman ymmärrettävistä syistä. Aloitimme uistelemalla pallaspaikan ohi eikä kauaa mennyt kun tärähti, levää, ajattelin kunnes kala pullahti pintaan, keila, ajattelin kunnes sain kalan veneen viereen, perkules Pallas, huusin (vaapun etukoukku silmästä läpi) ei potkinut vasta kun veneessä, mutta minun ensimmäinen Ruijanpallas oli tosiasia. Vielä baby (2kg), mutta ei olisi hengissä selvinnyt joten ei muuta kun kämpille maistamaan paistettua pallasta a`la "Summan Shamaani".1735193.jpg

Erittäin hyvältä maistuneen aterian jälkeen etsimään vieläkin suurempia ja erikoisempia kaloja. Uistelemalla aloitimme taasen mutta ei Pallaksia näkynyt, vain Turskia ja Seitejä 0.5-1.5kg. Illemmalla ajelimme taas pallaspaikalle kokeilemaan josko Pallas purisi pilkkiä. Jonkin aikaa pilkittyämme tyhjää alkoi turhautuminen iskeä ja vodkapullon uusi sijoitus paikka varmistua kunnes samassa "Vuorikauris" huusi että hirmuinen Pallas veneen vieressä, kaikki ehdimme nähdä kalan ennen kun "Vuorikauris" pudotti pilkin kalan edestä syvyyksiin sen sukeltaessa perään ja ottaessa pilkkiin kiinni. Aikaisemmin olin hieman epäillyt että onko Pallaksesta siiman päässä mihinkään mutta on siitä. "Vuorikauris" taisteli valtavan Pallaksen kanssa kolme päivää ja kolme yötä kunnes se törmäsi rantakallioon ja menetti tajunsa… Ei vaineskaan vaan aikansa Pallaksen kanssa taisteltuaan "Vuorikauris" otti voiton ja Pallas koukattiin veneeseen. "Vuorikauriin" ensimmäinen Ruijanpallas oli tosiasia (10+ kertaa Norjassa, vihdoinkin!!), kala painoi 9kg ja oli n.1m pitkä. Kaato ryypyt vielä Pallaksen kunniaksi ja nukkumaan.1735195.jpg

30.6 Viimeinen päivä merellä uusia paikkoja koluamassa. Hirmuisesti Pyöriäisiä vuonossa joten kala ei syönyt. Merikotkan pesän läheltä tuli yksi erikoisen näköinen Simppu ja taas kävi mukavan kokoinen Pallas pyörähtämässä veneen vieressä, ottamatta uittamaani pilkkiin kuitenkaan. Saaliinamme kuitenkin em. Simppu, pieniä Seitejä, Turskia ja Merikissa 3kg.1735199.jpg1735200.jpg

Kävimme ostamassa paikallisesta kaupasta järvikalastusluvat ja lähdimme illalla läheiselle järvelle. Komean kokoisia Taimenia ja Rautuja uiskenteli tarjousten perässä kuitenkaan ottamatta kiinni, mutta onnistuin kuitenkin hassuttamaan kolme n.500g Taimenta eli soppakalat saatiin kuitenkin.1735201.jpg
Hetken epäilin myös "Shamaanin" mielenterveyttä nähtyään Ankeriaan kylmässä ja kirkkaassa tunturijärvessä mutta hetken kuluttua näin itsekin reilu puolimetrisen lieron. Enpä olisi uskonut näkeväni Tunturiankeriasta.

1.7 Taasen läheisille järville joilta ei mitään mainittavaa koko päivänä1735203.jpg

2.7 Viimeinen päivä Talvikissa. Päätimme jo edellisenä iltana olla lähtemättä järville koska ilmeisesti kala ei ole kovin aktiivinen tuohon aikaan (Arne ihmetteli että oltiin saatu yhtään mitään järviltä).
Joten koko retkue laiturille paiskomaan. Toisella heitolla iski pilkkiini jotain suurempaa ja hetken väsyteltyäni virkeää vastusta totesin pilkkiin purreen otuksen komeaksi Merikissaksi 4.3kg.1735206.jpg

Ajattelin josko Merikissoja olisi enemmänkin, laitoin pilkkiin syötiksi hieman jääkaapista löytynyttä Merikissaa. Heitin pilkin kauas ja odotin ja odotin kunnes jokin alkoi nykimään, reipas vasta isku ja Merikissa koukussa tai ainakin niin epäilin kunnes otus paljastui Punakampelaksi 2.7 kg.1735207.jpg

Loppupäivä meni ul-vehkeillä kiusaten pieniä Seitejä ja Turskia. Illalla Arnelle kohteliaat kiitokset erittäin onnistuneesta reissusta, ollaan kuulemma tervetulleita jatkossakin.1735208.jpg1735209.jpg1735211.jpg

3.7 Paluu arkeen…………

Niin tosiaan se Aito Norjalainen Vodkapullo jäi alkuperäiselle omistajalleen ja kaikki selvisivät kotiin asti. Tavoitteita jäi vielä ensi vuotta ajatellen:
- "Shamaanille" eka Pallas
- "Vuorikauriilta pullo pois"
- 10kg maagisen rajapyykin rikkominen

Kiitokset vielä "Vuorikauriille" ja "Summan Shamaanille" erittäin onnistuneesta reissusta.